Рассматривается генезис отношений России (СССР) и Запада в послевоенный период, причины накопившихся проблем, ставших вызовом для России после распада СССР. К этим проблемам относятся экономические, политические, культурные аспекты, природные ресурсы и межнациональные отношения, которые США и Запад стремятся использовать для раскола Росси на подвластные им мелкие территории в интересах западных транснациональных корпораций. Трагические события на Кавказе в 90&х годах прошлого века, свидетелем которых был автор, — убедительное подтверждение его выводов об империалистической и захватнической сущности политики Запада в отношении постсоветской России. Обосновывается утверждение, что не без влияния спецслужб США реформы образования и науки в нашей стране проводятся без учета всего того лучшего, что было накоплено в советский период. Сформулированы конкретные предложения по перестройке Российской академии наук и возвращению ей статуса главного научного координатора научно-технического и технологического развития страны в новых социально-экономических условиях.
Ключевые слова: противостояние, транснациональные корпорации, раскол России, реформы науки и образования, научно-техническое и технологическое развитие.
We consider the genesis of relations between Russia (USSR) and the West in the postwar period, the causes of the accumulated problems that have become a challenge for Russia after the collapse of the USSR. These problems include economic, political, cultural aspects, natural resources and interethnic relations, which the US and the West seek to use for the disintegration of Russia into small territories subordinate to the West in the interests of American and Western transnational corporations. The tragic events in the Caucasus in the 90’s of the last century, which the author himself witnessed, convincingly confirm his conclusions about the imperialistic and aggressive nature of Western policy towards post-Soviet Russia. It substantiates the statement that, not without the influence of the US special services, education and science reforms are carried out in our country without taking into account all the best that was accumulated during the Soviet period. The author has formulated specific proposals for the restructuring of the Russian Academy of Sciences and the return to it of the status of the main scientific coordinator of scientific, technical and technological development of Russia in the new socio-economic conditions.
Key words: confrontation, transnational corporations, dismemberment of Russia, science and education reforms, scientific, technical and technological development.
10.56429/2414-4894-2019-27-1-5-22